Minum Kopi Pada Awal Pagi Ketika Perut Kosong. Kesannya Amat Mengerikan!!

Minum Kopi Pada Awal Pagi Ketika Perut Kosong. Kesannya Amat Mengerikan!!

Kopi sememangnya adalah antara minuman yang baik untuk badan anda. Tetapi jika ianya diminum sewaktu perut kosong terutama pada waktu pagi adalah amat tidak digalakkan.

Apabila diambil sewaktu perut kosong ia akan menghasilkan kepada pelepasan asid hidroklorik di dalam saluran pencernaan anda. Jika anda salah seorang yang mengalami sakit gastrik, sudah tentu anda akan lebih merasai kesannya.

Asid ini akan bertindak sebagai 'pelanggaran' makanan di dalam perut kita. Dan apabila kita memakan sesuatu makanan yang agak berat, ianya boleh menyebabkan masalah kepada pencernaan.

Dan akibatnya ia akan membawa kepada kesukaran untuk mencerna protein.

Apabila protein tidak reput atau hancur sepenuhnya, masalah lain akan berlaku iaitu berlakunya radang susu, kembung, kerengsaan dan mungkin juga kanser kolon.

Untuk sebab-sebab ini, pakar memberi amaran bahawa kopi tidak harus dimakan pada waktu pagi apabila anda bangun. 
Sebabnya ialah bahawa kopi akan meningkatkan tahap kortisol dengan cepat dan badan akan mengambil masa yang lama untuk kembali ke keadaan normal. hormon ini mengawal jam biologi dan keupayaan untuk berjaga.
Selain itu, pengambilan kopi dengan perut kosong akan meningkatkan tahap asid dalam perut, yang boleh membawa kepada kembung dan muntah-muntah.
Oleh sebab itu, anda perlu minum kopi sejam selepas bangun dari tidur. Ini bermakna bahawa anda perlu makan sesuatu sebelum ini, walaupun ia hanya sepotong roti.
Jadikan pengajran kepada semua penggemar kopi.

No comments