Terkejut Menteri - Pelajar Bubuh Racun Pada Makanan Rakannya.

Terkejut Menteri - Pelajar Bubuh Racun Pada Makanan Rakannya.



Masalah disiplin peajar memang tiada kesudahannya.Ini memeningkan kepala Kementerian Pendidikan,melalui menterinya Datuk Seri Mahdzir Khalid yang mahu semua pihak termasuk jabatan pendidikan dan sekolah mencari jalan memperkasakan langkah bagi mengekang masalh disiplin pelajar.

Beliau megakui tergamam dan terkedu apabila mendengar kes terbaru melobatkan masalh disiplin pelajar di mana ada pelajar meletakkan racun lipas di dalam makanan rakannya yang di dakwa sering membulinya.Buli dan gangsterisme adalah perkara yang perlu di hadapi buat masa sekarang, menurutnya.

Kes itu berlaku di sebuah sekolah di Sri Aman,Sarawak di mana seorang pelajar lelaki di tahan kerana meletakkan racun di daam mi goreng rakannya.

Menurut datuk pelajar terbabit,cucunya yang berusia 13 tahun itu mendakwa pelajar tersebut sering meminta wang dan makanan dari cucunya.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Sarawak,Datuk Dev Kumar,sebagai berkata datuk pelajar itu memnbuat laporan di balai polis Sri Aman,jam 5 petang ,dan mendakwa tindakan cucunya adalah tindakbalas dari apa yang sering di lakukan oleh pembulinya (mangsa)

Siasatan polis akan menjurus kepada samada keracunan makanan yang di hidapai mangsa mempunyai kaitan dengan kejadian meracun itu.

Kejadian tu bernula apabila seorang pelaja ryang muntah-muntah akibat memakan mi yang di dakwa mengandungi racun lipas.

Mangsa di kejarkan ke hospital dan menerima rawatan disana.

Suspek di tahan polis di rumahnya setelah bapa mangsa membuat laporan.Kes di siasat di bawah Seksyen 328 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan menggunakan racun.


No comments