Pegang, Tidur Dengan Anjing Lambang Islam Maju - Ku Seman.



Masyarakat Islam di negara ini agak gempar dengan pendedahan seorang wanita ini, Nurhanizah Abdul Rahman yang memuatnaik videonya memeluk dan memeliara anjing yang di beri nama Bubu.

Pelbagai reaksi yang di tampilkan malahan Mufti turut mengulas tentang hal ini.

Menarik untuk di kongsikan ialah apa yang di ulas oleh Ku Seman Ku Hussien, seorang bekas pengarang kanan akhbar Utusan Malaysia.

Beliau secara menyindir berkata orang islam yang suka tidur dan memelihara anjing seperti mahu mengambarkan kepada masyarakat Islam adalah agama yang "maju" dan "moden".

Menurutnya lagi, mereka yang "kolot" tidak perlu memberi reaksi berlebihan tentang perbuatan mereka yang "maju" itu.

“Nanti bertambah terserlah pula kekolotan kita kepada mereka, sebaliknya kita alu-alukan supaya mereka terus maju bersama-sama anjing seperti yang mereka mahu tetapi (kenyataan) ini bukanlah “menganjingkan” (kerana) ini ikhlas.

“Tidak perlu (juga) menggunakan hujah agama dengan puak-puak ini (kerana) kita pun tidak tahu benarkah yang memegang anjing itu Islam, bukan susah sangat pun untuk dipakaikan tudung bagi menunjukkan Islam.

“Mungkin lepas ini ada pula yang pakai serban atau jubah yang peluk babi, tidak mustahil. Nak disarungkan saja bukan susah sangat. Kita jangan terujalah itu orang Islam,” tegasnya melalui catatan di Facebook.

Katanya lagi, masyarakat kita yang islam "kolot" ini seharusnya biarkan golongan itu dengan anjing peliharaan mereka.

"jika benar mereka itu islam, jadi gila atau sakit sekiranya tidak bersama anjing mereka, biarkanlah mereka dengan keanjingan itu. Menurutnya orang waras yang gila lebih bahaya daripada anjing gila.

"Jangan tunjuk minat dengan permainan mereka. Tak perlu kita nasihat atau menghentam mereka. Dan jangan terkejut jika babi pula akan jadi binatang kesayangan mereka selepas ini."katanya berkias.

Seterusnya beliau meminta golongan ini hentikan muatnaik yang mengarut itu. Tiada apa yang nak di banggakan dengan memeluk anjing menurutnya.

"saya minta mereka yang islam "maju" itu jangalah memperagakan perbuatan mereka di media sosial seolah-olah nak mengajak orang islam lain sama dengan mereka... kalau tak cukup anjing, saya. boleh bagikan selori buat mereka.

“Mereka kena sedar, tidak semua orang berfikiran maju macam mereka dan selera memeluk atau mencium anjing. Banyak yang kolot termasuk saya yang termuntah hijau bila termasuk dalam restoran hidang daging anjing di Hong Kong,” katanya lagi.

1 comment: